Werkwijze

Op de Orthopedagogische Praktijk Everts heerst een rustige, warme sfeer. De omgeving is prikkelarm en licht. We beschikken over één open werkruimte en een viertal begeleidingsruimtes  waar we indien nodig of gewenst één op één begeleiden of waar zelfstandig kan worden gewerkt. Tevens beschikken we over een ruimte waar je even kunt pauzeren of samen kan werken met een klasgenoot b.v.

Met iedereen die bij ons op de praktijk komt, ongeacht de vorm van de begeleiding, bouwen we een persoonlijke band op, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.

Om onze hulp vorm te geven maken we gebruik van de volgende middelen:

  • didactisch en functieonderzoek
  • training

Onderzoek

Onderzoek zetten we in om meer inzicht te krijgen in het leer- en/of gedragsprobleem en de achterliggende oorzaken. Het moment waarop dit plaatsvindt, overleggen we vooraf altijd met alle betrokkenen.

In onze praktijk hebben we te maken met:

  • kinderen uit het basisonderwijs die moeite hebben met lezen, spellen, rekenen, informatie verwerken en concentratie
  • middelbare scholieren die ondanks goede capaciteiten tegenvallende resultaten laten zien
  • gedragsproblemen van uiteelopende aard bij kinderen uit het basis- en middelbaar onderwijs

De uitslagen van het onderzoek gebruiken we om het verband met het probleem waarop iemand vastloopt helder in beeld te krijgen.

Verhaal uit de praktijk

Louise (naam gefingeerd wegens privacy) zit in 3 vwo. Ze leest goed, schrijft foutloos, maar bij het maken van een toets loopt ze helemaal vast. Uit de CB (Continue Benoemen) & WL (Woorden Lezen) -test bleek dat zij moeite had met wat ze zag te koppelen aan woorden. Als zij bijvoorbeeld een koffiemok op tafel ziet staan, dan kan zij haar visuele waarneming niet direct aan het juiste woord koppelen. Met deze kennis kunnen we Louise gericht trainen om deze vaardigheid verder te ontwikkelen.

Soorten onderzoek

Vanwege de regelgeving mogen wij zelf geen toetsen afnemen. Daarom laten we dit uitvoeren door een bevoegde en betrouwbare onderzoeksinstantie uit ons netwerk. Om een indruk te geven met welke gegevens wij werken lichten we de verschillende vormen toe:

  • didactisch
  • functie

Didactisch onderzoek

Bij didactisch onderzoek wordt gemeten welke leerstofonderdelen een kind of jongere wel of niet beheerst. Het gaat hier voornamelijk om:

  • technisch en begrijpend lezen
  • spelling
  • schrijfmotoriek
  • grammatica (werkwoord spelling, woord benoemen, ontleden)
  • rekenvaardigheden

Functieonderzoek

Het functieonderzoek is een aanvullend onderdeel van het didactisch onderzoek. Hier wordt gekeken naar de leervoorwaarden; vaardigheden die je moet beheersen om tot leren te komen. Dit onderzoek meet de concentratie op talig en algemeen gebied. Daarnaast wordt het vergaren en verwerken van informatie zowel auditief als visueel gecontroleerd. Ook wordt het auditieve en visuele volgorde geheugen onderzocht. Verder kijkt het onderzoek naar oog-handcoördinatie, planningsvaardigheid, vermogen om hoofd- en bijzaken te onderscheiden en visuele functies.

Training

Vaardigheden

We maken gebruik van diverse soorten vaardigheidstraining om de leer- , lees-  en schrijfvaardigheid te verbeteren. Daarnaast besteden we veel aandacht aan het aanleren van oplosstrategieën.

Coaching

Coachen doen we dagelijks. Specifieke coaching zetten we in als de situatie erom vraagt. Soms is het noodzakelijk dat eerst gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkelingsproblemen sturing krijgen, alvorens er aandacht besteed wordt aan het trainen van de leervoorwaarden. Dit doen we door intensieve coaching.

Executieve vaardigheidstraining

Executieve functies zijn een verzameling cognitieve vaardigheden die je helpen om doelgericht te kunnen werken aan taken. Ze zijn essentieel voor het plannen, organiseren, controleren van impulsen, flexibel denken en het onthouden van informatie; kortom, het zijn de voorwaarden om goed te kunnen werken aan alledaagse taken.

Wat zijn executieve functies?

Executieve functies zijn de “regelfuncties” van de hersenen. Ze helpen je om:

  • Doelen te stellen en plannen te maken
  • Aandacht vast te houden en te verleggen
  • Impulsen te beheersen
  • Emoties te reguleren
  • Problemen op te lossen
  • Gedrag aan te passen aan veranderende situaties

Belangrijke onderdelen zijn:

  • Werkgeheugen: informatie tijdelijk vasthouden en ermee werken
  • Inhibitie: impulsen onderdrukken en afleidingen negeren
  • Cognitieve flexibiliteit: schakelen tussen taken of perspectieven

 Waarom zijn ze belangrijk?

Executieve functies zijn cruciaal voor succes op school, werk en in sociale situaties. Ze bepalen hoe goed iemand kan:

  • Zich concentreren in de klas of op het werk
  • Plannen en deadlines halen
  • Samenwerken en conflicten oplossen
  • Zelfstandig functioneren

Zwakke executieve functies kunnen leiden tot problemen zoals uitstelgedrag, moeite met organiseren, impulsiviteit of snel overweldigd raken.

 Hoe kun je executieve functies trainen?

Hoewel deze functies deels biologisch bepaald zijn, kunnen ze zeker versterkt worden door oefening en ondersteuning:

  1. Spel en beweging
  • Spellen zoals schaken, memory, of strategische bordspellen
  • Bewegingsoefeningen zoals yoga of sporten met regels
  • Geheugentraining
  • Apps zoals Braingymmer
  1. Structuur en routines
  • Dagplanningen maken
  • Taken opdelen in kleine stappen
  • Visuele ondersteuning (checklists, timers)
  1. Reflectie en coaching
  • Samen doelen stellen en evalueren
  • Leren van fouten en successen
  • Coaching of begeleiding bij plannen en organiseren

Al deze middelen kunnen we inzetten. Tevens gebruiken

“Een leerproces is geen rechte weg, maar eerder een achtbaan vol verrassingen, misstappen en eureka-momenten.”